Przez 19 miesięcy funkcjonowania, od 20 listopada 2006 do 30 czerwca 2008 projekt
Akademii PARP odniósł znaczący sukces społeczny w rozwoju kwalifikacji kadr MMŚP
i popularyzacji e-learningu. Artykuł ten poświęcony jest przedstawieniu najważniejszych rezultatów Akademii PARP - unikalnego przedsięwzięcia przeprowadzania atrakcyjnych szkoleń biznesowych w nowoczesnej formule e-learning, dedykowanego polskim małym i średnim firmom.
Osiągnięcia jakościowe projektu
1. Marka Akademii PARP
Za najważniejszy rezultat projektu uważamy rozpoznawalną obecnie wśród małych i średnich przedsiębiorców markę, co jest głównie wynikiem kampanii promocyjno - rekrutacyjnej do MMŚP. Kampania promocyjna objęła badania marketingowe, działania PR, skoncentrowaną reklamę
w mediach starych i nowych, promocyjne warsztaty regionalne, konkursy i akcje lokalne, udział
w targach, przeprowadzenie programu lojalnościowego.
2. Portal z innowacyjnymi narzędziami wsparcia
W ramach projektu powstał rozbudowany portal internetowy z narzędziami wsparcia pracy grupowej: czatami, wideoczatami, forami dyskusyjnymi, pracami grupowymi, tablicą, faq. Portal obejmuje między innymi wiadomości, statystyki, biuletyn, historie sukcesu oraz oczywiście platformę e-learning pozwalającą na obserwację postępów i wybór modułów przez uczestnika.
3. Nowe, multimedialne i interaktywne szkolenia internetoweSzkolenia Akademii PARP dotyczą zweryfikowanej rynkowo tematyki zarządzania strategicznego, zarządzania finansami, zarządzania jakością, marketingu, sprzedaży, negocjacji, zarządzania personelem, PR, e-commerce i ochrony patentowej. Szkolenia zostały opracowane specjalnie dla polskich MMSP przez wybitnych ekspertów, praktyków, zaangażowanych w proces szkoleniowy jako tutorzy. Szkolenia są na najwyższym poziomie jakości dydaktycznej i technologicznej.
4. Program lojalnościowy: system, organizacja, nagrodyPunktowy program lojalnościowy czyli program nagród Akademii PARP zwiększa rozpoznawalność projektu. Oprócz drobnych upominków z logo projektu (kubeczki, t-shirty) obejmuje certyfikaty zaliczenia szkoleń, które można samodzielnie wygenerować lub zamówić pocztą. Na potrzeby programu rozwinęliśmy efektywny system weryfikacji danych wpisywanych przez uczestników.
5. Infrastruktura (callcenter) i organizacja systemu wsparcia (opiekunowie, tutorzy, inne)
Kluczowy czynnik sukcesu Akademii PARP to system wsparcia obejmujący kilkunastoosobowy zespół opiekunów pracujących w nowoczesnym call centre z infolinią, działającą przez 6 dni w tygodniu od 8.00 do 20.00. System wsparcia oprócz opiekunów angażuje także tutorów – ekspertów merytorycznych, zajmujących się rozwiązywaniem problemów merytorycznych i nadzorem nad pracami grupowymi. Informatyczny system wsparcia automatyzuje i dokumentuje całościowy proces dydaktyczny.
Akademia PARP to także społeczność uczestników, partnerów medialnych, instytucji – głównie lokalnych, z których przede wszystkim chcielibyśmy podkreślić udział 32 gmin goszczących nasze warsztaty regionalne, gmin biorących udział w konkursach i akcjach dożynkowych.
Osiągnięcia ilościowe projektu
Na koniec czerwca 2008 roku Akademia PARP zrzeszała blisko 45 tysięcy zarejestrowanych uczestników (wobec celu ilościowego projektu: 35 tysięcy – w różnych kategoriach). Prawie 30 proc. uczestników szkoleń kończy szkolenie z wynikiem pozytywnym. Jest to naszym zdaniem największe osiągnięcie Akademii PARP, wynik niespotykany w innych otwartych projektach e-learning.
Spośród zarejestrowanych 53 proc. stanowią kobiety. Spośród zaliczających szkolenia 55 proc. stanowią kobiety. Średni wiek uczestnika wynosi 32 lata, średni wiek absolwenta - 31 lat. Nie odnotowaliśmy istotnych różnic pomiędzy udziałem mieszkańców miast i wsi.
Trzy najpopularniejsze szkolenia internetowe to „Jak rozwijać firmę - systemy zarządzania dla MŚP” (25,5 proc. zapisanych uczestników), „Negocjacje handlowe w MŚP” (17,8 proc. zapisanych uczestników) oraz „Zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem” (12 proc. zapisanych uczestników).
Akademia PARP pozwala na ocenę efektywności szkoleń internetowych. Największy efekt szkoleniowy mierzony wg przyrostu wiedzy uzyskały szkolenia „Praktyczne zagadnienia PR
i marketingu w MŚP”, „Plan marketingowy w MŚP” oraz „Marketing internetowy i e-commerce
w MŚP”. Uważamy to za jeden z bardziej zaskakujących wyników projektu.
Ponad połowa uczestników projektu rekrutuje się z pięciu województw (58 proc. zapisanych
na przynajmniej jedno szkolenie), z czego najwięcej (prawie 24 proc.) przypada na Mazowsze. Podobną strukturę regionalizacji odnotowujemy wśród absolwentów.
Średnio na firmę przypada zaledwie 1,01 uczestnika, choć odnotowaliśmy też firmy,
w których udział w Akademii PARP był bardzo liczny np. Enitra (Wałbrzych) - 53 osoby, Jurajska (Myszków) - 32 osoby, Pavonique (Warszawa) - 21 osób, Biurovita (Wrocław) - 18 osób, Rondo (Żywiec) - 17 osób.
Do branż najchętniej korzystających ze szkoleń Akademii PARP należą: handel i usługi - 7 proc. firm biorących udział w Akademii, edukacja i szkolenia - 6,9 proc., informatyka - 6,2 proc., usługi finansowe - 6,2 proc., budownictwo - 5,6 proc., samozatrudnienie - 5 proc. Ponadto do firm szkoleniowych skierowany był komponent szkoleń stacjonarnych poświęcony tworzeniu
i przeprowadzaniu szkoleń e-learning. Wzięło w nim udział blisko 280 osób.
Nieco inaczej już wygląda struktura branż pod względem „pilności” w szkoleniach Akademii PARP. Wobec średniej ukańczalności na poziomie 29 proc. najlepszą osiągały branże: usług komunalnych - 64,7 proc., agencje ochrony - 50 proc., biura tłumaczeń - 47,1 proc., metalowa - 41 proc., elektromaszynowa - 34,2 proc. (w pierwszej dziesiątce „pilności”, jedyna branża z pierwszej dziesiątki pod względem najliczniej reprezentowanych), ubezpieczenia - 33,3 proc..
O Akademii PARP w okresie od listopada 2006 do czerwca 2008 ukazało się ponad 1000 publikacji
w mediach: prasie, radiu, telewizji, na portalach horyzontalnych i rozmaitych serwisach. Zrealizowaliśmy także 32 warsztaty regionalne (2 w każdym województwie), kilkanaście innych imprez regionalnych, wzięliśmy udział w targach i zorganizowaliśmy konferencję.
Oprócz zrealizowanego zakresu i celów projektu Akademia PARP to obecnie największy projekt
e-learning w Europie Środkowej, jedyny otwarty dedykowany sektorowi MMSP na świecie. Według niezależnych badań potrzeb szkoleniowych małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonych
w lipcu 2006 na zlecenie PARP przez MillwardBrown SMG/KRC 4 proc. przedsiębiorców z sektora MMSP było zainteresowanych rozwojem zawodowym pracowników poprzez e-learning. Porównując ten wynik z szacowaną na około 800 tys. liczbą aktywnych MMŚP działających w Polsce, trudno nie zauważyć, że liczba uczestników projektu Akademii PARP (45 tysięcy osób) pokrywa się z tą liczbą.
Na koniec, w imieniu zespołu ponad 100 osób zaangażowanych w Akademię PARP dziękuję wszystkim uczestnikom i absolwentom za kilkadziesiąt tysięcy godzin, które poświęcili Państwo na nasze szkolenia internetowe. Mam nadzieję, że znajdą Państwo czas i chęci na rozwijanie się
wraz z Akademią PARP!